Stresul, depresia și sărbătorile: sfaturi de supraviețuire

Stresul și depresia îți pot strica vacanța și îți pot afecta sănătatea. Să fii realist(ă), să planifici în avans și să cauți sprijin – aceste abordări te pot ajuta să gestionezi stresul și depresia.

Sezonul de vacanță aduce adesea oaspeți nedoriti – stres și depresie. Și nu este de mirare. Sărbătorile aduc adesea o gamă amețitoare de cerințe – gătitul meselor, cumpărăturile, curățenia și divertismentul sunt doar câteva. Acum și cu COVID-19 ca stres suplimentar, poate cu griji cu privire la sănătatea ta și a celor dragi. De asemenea, te-ai puteți simți stresat(ă), trist(ă) sau anxios(oasă), deoarece planurile de sărbători pot arăta foarte diferit în timpul pandemiei. În acest articol vei găsi câteva sfaturi practice pentru a reduce la minimum stresul de sărbători. Poți ajunge chiar să te bucuri de ele mai mult decât te-ai fi gândit.

Sfaturi pentru prevenirea stresului și depresiei de sărbători:

Când stresul este la apogeu, este greu să te oprești și să te regrupezi. Mai ușor este să previi stresul și depresia, în primul rând, mai ales dacă știi că sărbătorile te-au mai afectat negativ în trecut.

1. Recunoaște-ți sentimentele. Dacă ai pierdut recent pe cineva apropiat sau nu poți fi alături de cei dragi din alte motive, realizează că este normal să simți tristețe și durere. Este OK să-ți dai voie să plângi sau să-ți exprimi sentimentele. Nu te poți forța să fii fericit(ă) doar pentru că este sezonul sărbătorilor.

2. Caută sprijin. Dacă te simți singur(ă) sau izolat(ă), căuta evenimente sau comunități sociale, religioase sau de altă natură. Pot avea site-uri web, grupuri de asistență online, site-uri de socializare sau evenimente virtuale. Ei pot oferi sprijin și companie.

Dacă resimți stres în timpul acestei perioade, te poate ajuta să discuți cu un prieten sau un membru al familiei despre preocupările tale. Încearcă să-i contactezi cu un mesaj, un apel sau un chat video.

Oferirea voluntară a timpului sau a face ceva pentru a-i ajuta pe ceilalți este, de asemenea, o modalitate bună de a-ți ridica moralul și de a-ți face noi prieteni. De exemplu, ia în considerare varianta de a lua masa împreuna cu prietenii.

3. Fii realist(ă). Sărbătorile nu trebuie să fie perfecte sau la fel ca anul trecut. Pe măsură ce familiile se schimbă și cresc, tradițiile și ritualurile se schimbă deseori și ele. Alege câteva de păstrat și fii deschis(ă) să apară altele noi. De exemplu, dacă copiii tăi adulți sau alte rude nu pot veni la tine acasă, găsește noi modalități de a sărbători împreună, precum trimiterea de imagini, e-mailuri sau videoclipuri. Sau întâlniți-vă cu toții într-un apel video. Chiar dacă planurile de vacanță pot arăta diferit în acest an, puteți găsi modalități noi de a sărbători.

4. Lasă deoparte diferențele. Încearcă să accepți membrii familiei și prietenii așa cum sunt, chiar dacă nu respectă toate așteptările tale. Pune deoparte nemulțumirile pentru un alt moment mai potrivit pentru discuții. Și fii înțelegător(oare) dacă ceilalți se supără sau se tulbură când ceva nu merge. Sunt șanse să simtă și ei efectele stresului și depresiei.

5. Setarea uni buget. Înainte de a face cumpărăturile de cadouri și alimente, decide câți bani îți poți permite să cheltui. Apoi respectă bugetul. Nu încerca să cumpări fericirea cu o avalanșă de cadouri.

Poți încerca aceste alternative:  Donează unei organizații caritabile în numele cuiva. Oferă cadouri făcute de tine. Încearcă un schimb de cadouri în familie sau organizează Secret Santa – oferirea de către fiecare membru al familiei a unui singur cadou special unei persoane desemnate (prin tragere la sorți).

6. Planifică. Stabilește zile specifice pentru cumpărături, gătit, conectare cu prietenii și alte activități. Ia în considerare dacă poți face cumpărături online. Planifică meniurile și apoi lista de cumpărături. Acest lucru va ajuta la prevenirea eforturilor din ultimul moment pentru a cumpăra ingrediente uitate. Și caută ajutor la pregătirea și curățarea meselor.

7. Învață să spui nu. Spunând „da” atunci când ar trebui să spui „nu”, te poți simți supărat(ă) și copleșit(ă). Prietenii și colegii vor înțelege dacă nu poți participa la fiecare proiect sau activitate. Dacă nu este posibil să spui nu când șeful îți cere să lucrezi ore suplimentare, încearcă să scoți altceva din agenda ta pentru a compensa timpul pierdut.

8. Nu abandona obiceiurile sănătoase. Nu lăsa sărbătorile să fie „liber la tot”. Excesul de îngăduință nu face decât să amplifice stresul și sentimentul de vinovăție.

Încearcă aceste sugestii:   

  • Ia o gustare sănătoasă înainte de mesele de sărbătoare, astfel încât să nu treci peste bord cu dulciuri, brânză sau băuturi.
  • Mănâncă mese sănătoase.
  • Dormi suficient.
  • Include activitate fizică regulată în rutina zilnică.
  • Încearcă exerciții de respirație profundă, meditație sau yoga.
  • Evită consumul excesiv de tutun, alcool și droguri.
  • Fii conștient(ă) de modul în care cultura informației poate produce stres nejustificat și ajustează timpul                                                                                                                                     petrecut citind știri și urmărind rețelele de socializare.

9. Ia o pauză. Fă-ți timp pentru tine. Găsiți o activitate care îți place. Ia o pauză de unul(a) singur(ă). A petrece doar 15 minute singur, fără distrageri, te poate reîncărca suficient pentru a te descurca cu toate. Găsește ceva care reduce stresul curățându-ți mintea, încetinind respirația și redând calmul interior. Unele opțiuni simple sunt: o plimbare noaptea să privești stelele, să asculți muzică liniștitoare, să citești o carte.

10. Căută ajutor de specialitate dacă ai nevoie. În ciuda eforturilor pe care le depui, e posibil să continui să te simți trist(ă) sau anxios(oasă) în mod persistent, să suferi de probleme fizice, să nu poți dormi, să te simți iritabil și fără speranță și incapabil(ă) să faci față treburilor de rutină. Dacă aceste stări durează o vreme mai îndelungată, discută cu medicul tău sau cu un profesionist din domeniul sănătății mintale.

Preia controlul sărbătorilor

Nu lăsa sărbătorile să devină ceva de care te temi. Ia măsuri pentru a preveni stresul și depresia. Încearcă să recunoști care sunt fricile tale legate de sărbători, cum ar fi presiunile financiare sau cererile personale, astfel încât să le poți combate înainte de a duce la o criză. Cu puțină planificare și ceva gândire pozitivă, poți găsi pace și bucurie în timpul sărbătorilor.

Sursa: https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/stress/art-20047544

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s