Cum sa iti gasesti psihoterapeutul potrivit

_

In discutiile cu unii dintre clientii si colegii mei am intalnit destul de des povesti legate de dificultati in luarea deciziei, lipsa potrivirii intre psihoterapeut si client, testarea unui mare numar de terapeuti si altele.

Unele persoane merg de cateva ori la un terapeut, isi dau seama ca nu gasesc ce au nevoie, apoi decid sa mearga la altul, si adesea ajung pana la urma in locul potrivit. Pentru altele, din pacate, prima sedinta nu decurge bine din punctul lor de vedere si se opresc cu totul, tragand concluzia ca psihoterapia nu functioneaza.

understandingcartoon1

Exista mai multi factori care actioneaza in aceste situatii, exista persoane care practica un fel de “turism terapeutic”, care au dificultati in a initia si mentine relatii, care merg la psihoterapie doar pentru a demonstra ca problemele lor nu pot si rezolvate etc. Insa exista si aspecte care tin de terapeut, de tipul de abordare a acestuia, de stilul sau de relationare, pe care le voi aborda mai jos.

Cand iei decizia de a merge in psihoterapie, iti poti alcatui o lista de nume folosind cautarea pe internet, recomandari de la prieteni si cunoscuti, de la medic etc. Poti verifica referintele si iti recomand sa cauti consilieri si psihoterapeuti acreditati de Colegiul Psihologilor din Romania pentru aceste specializari. (www.copsi.ro)

Fii constient de faptul ca, la fel cum poate fi nevoie sa mergi la mai multi medici pana gasesti specialistul potrivit, aceeasi situatie este si in psihoterapie. In plus, tu esti clientul si ai dreptul sa obtii anumite informatii pentru a descoperi daca acea persoana si abordare ti se potriveste.

 

Majoritatea terapeutilor folosesc primele 1-3 sedinte pentru evaluare, iar aceasta este un proces bilateral: psihoterapeutul evalueaza situatia ta de viata si dificultatile specifice, construieste ipoteze diagnostice si de interventie, iar tu evaluezi modul in care te simti in fata acestei persoane, daca te simti ascultat, inteles, acceptat, daca te poti deschide (cel putin partial, ca in orice inceput de relatie).

Primul pas este de obicei sa dai un telefon pentru a face o programare, moment in care poti face o prima evaluare a contactului cu terapeutul: Cum ti se pare la telefon? Te simti confortabil vorbind cu el/ea? Pare sigur pe el/ea? Pare interesat si empatic?

 

In acest moment si mai ales in prima sedinta, poti urmari raspunsuri la urmatoarele intrebari:

1. Ce stil are acest psihoterapeut?

Este un lucru important. Chiar daca mergi la un terapeut foarte priceput, stilul lui/ei poate fi diferit de ce iti doresti. Poate ca tu folosesti foarte des umorul, iar aceasta persoana nu iti intelege glumele. Poate ca preferi o abordare bine argumentata, cu explicatii teoretice, si nu primesti decat fraze generale.

2. Ce experienta are in legatura cu situatia/problema aceasta? Daca vom lucra impreuna pe aceasta situatia, la ce ma pot astepta? (in cazul in care este ceva conturat)

3. Care este orientarea sa teoretica?

Exista multe scoli de gandire in psihologie si psihoterapie, si fiecare terapeut abordeaza problemele diferit, pe baza formarii si orientarii teoretice. De exemplu, un terapeut psihodinamic se poate concentra pe intamplarile din copilarie, in timp ce un terapeut cognitiv-comportamental va lucra pe identificarea gandurilor problematice si pe implementarea unor schimbari in plan comportamental.

Nu este necesar sa evaluezi utilitatea unei anumite abordari, ci sa observi daca ceea ce spune sau propune terapeutul pare sa corespunda cu personalitatea si nevoile tale.

 

Tine minte ca, in orice psihoterapie, relatia este mai importanta decat CV-ul. Asa arata studiile privind eficienta generala a psihoterapiei, indiferent de tipul de abordare: cei mai eficienti terapeuti construiesc relatii solide cu clientii lor, au abilitati interpersonale dezvoltate, caldura, acceptare, empatie si capacitatea de a identifica modul in care se simte un client.

Nu este neaparat sa gasesti pe cineva cu o lista lunga de realizari sau un perete plin de diplome. Daca un terapeut a scris mai multe carti sau vorbeste des in public, nu inseamna ca va fi mai potrivit pentru tine.

Asadar observa cu atentie cum te simti in relatie cu terapeutul:

  1. Sunt activ/a si implicat/a?
  2. Ma simt ascultat/a?
  3. Vorbeste mai mult decat mine? Asta imi place sau ma deranjeaza?
  4. Imi spune ce si cum sa fac? Asta imi place sau ma deranjeaza?
  5. Ma simt confortabil cu modul in care raspunde la povestea mea?
  6. Ma simt acceptat ca persoana?
  7. Simt ca valorile mele sunt intelese, respectate?
  8. Simt ca pot capata incredere in aceasta persoana?

Iti doresc noroc in cautare, si sper ca vei gasi acea experienta terapeutica de care ai nevoie si care poate aduce o stare de bine in viata ta!

Anunțuri

2 gânduri despre „Cum sa iti gasesti psihoterapeutul potrivit

  1. singurul psihoterapeut al unui om,nu și-l găsește la alt om sau în alt om.. el există în el,în interiorul lui… dar pentru mulți dintre voi (sau noi) i-am ignorat existența.. de aceea strigăm ajutor doar când trupul nostru se simte gol.. și fără rezolvare a umplerii acestuia cu un zâmbet,acel ajutor încercă să apară și poate că,apariția acestuia chiar este ajutorul potrivit,dar nu potrivit pentru tine.. oamenii psihoterapeuții,psihologii și alți doctori care încep cu psi.. își fac doar meseria.. ei au învățat în decursul anilor din cărți pentru a cunoaște omul.. dar foarte puțini a învățat din oameni pentru a cunoaște cartea folosirii rezolvărilor a tuturor persoanelor.. unii reușesc,alții nu.. toți folosesc o tactică diferită de la caz la caz.. și în orice caz,o rezolvare diferită.. câți dintre doctorii citesc oamenii din propria lor experiență? (nu vreau să jignesc pe nimeni din acele funcții,îi respect fiindcă se străduiesc să afle rezolvarea) dar de ce trebuie să cerem ajutor la rezolvare? fiindcă folosim/folosiți concepția și percepția spre alte lucruri inutile..și nimeni nu își dă seama,fiindcă ignorarea la această parte ne face să ne simțim mai bine 🙂

  2. Contra_aripi, dacă știi ce înseamnă o problemă de sănătate mintală și ce cauze are, atunci îți poți răspunde singur la întrebări și îți poți contra-argumenta singur comentariul. Ce te faci atunci când ai o depresie organică din care nu mai poți ieși nicicum? Îți cauți terapeutul interior și-l rogi să modifice nivelurile neurotransmițătorilor din creier? Cu siguranță va fi foarte eficient.

    De ce trebuie să cerem ajutor la rezolvare? Pentru că trăim în societate ca să ne servim unii altora, să ne oferim ajutor reciproc. De ce să mergi la mecanic atunci când îți e stricată mașina? De ce să nu ți-o rezolvi singur? Doar tu o cunoști cel mai bine. De ce să mergi la dentist atunci când ai o carie? Doar e în gura ta și tu știi cel mai bine ce ai în gură. Trateaz-o singur! Nu?
    Pariez că tu îți croiești hainele singur, macini grâu pentru făină și îți faci singur pâinea cea de toate zilele, așa e? Nu ai nevoie să le cumperi de la magazin.

    Nu ți se pare că stilul ăsta de gândire nu ne ajută foarte mult, ci doar ne invalidează ca ființe umane? Omul ăla care cere ajutor e mai puțin om pentru că nu se descurcă singur? Nu le putem face pe toate… pentru că suntem oameni! Nu zei.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s