Cum sa mancam echilibrat de Sarbatori

_Image

Mai este putin si vin Sarbatorile.

Vom avea bradul in casa, plin de globuri colorate si beteala, zurgalai, colinde si cadouri pentru fiecare. Cel mai important, vom petrece un timp mult-asteptat alaturi de cei dragi.

Dar sa nu uitam ca vom avea si multe tentatii, pentru ca langa toate acestea traditia cere si … multa mancare!

Mesele de Sarbatori ofera pentru multi un prilej pentru excese alimentare, pentru castigarea chiar a catorva kilograme in plus si, desigur, pentru regrete la inceput de an.

Desi reclamele din media sfatuiesc altfel :), eu cred ca este mai usor sa previi decat sa tratezi.

Iata cateva sfaturi pentru a evita excesele nedorite si a mentine o alimentatie echilibrata in acesta perioada:

        1.  Urmareste senzatia de satietate

Poti observa ca, pe masura ce mananci si te saturi, aroma mancarii devine mai putin intensa, si iti este mai greu sa te concentrezi la ceea ce mananci. Te simti multumit si implinit, si in acelasi timp ai suficienta energie pentru urmatoarea activitate.

Cand mananci mai mult decat ai nevoie, te simti inconfortabil, somnoros si lent. In general supra-alimentatia scade nivelul de energie si dorinta de activitate. Iar corpul nu poate face altceva decat sa stocheze excesul sub forma de grasime.

Cateva intrebari care te ajuta sa verifici satietatea si confortul:

  • Ce gust are mancarea?
  • Cum se simte stomacul meu? Simt vreun disconfort sau durere? Am stomacul plin, intins sau umflat?
  • Cum imi simt hainele? Ma strang in dreptul stomacului?
  • Ce simt in corpul meu? Ma simt confortabil si satul? Am greata sau arsuri?
  • Respir confortabil?
  • Ma simt energic si pregatit pentru urmatoarea activitate? Sunt somnoros, lent, obosit?

        2.  Stabileste-ti un obiectiv (da, e valabil si la masa)

Inainte de a merge la masa, gandeste-te ce senzatie vrei sa ai la sfarsitul acesteia. Este in regula sa decizi ca vrei sa te simti cu burta plina, atat timp cat ai luat in calcul si consecintele. Estimeaza cate alimente va trebui sa mananci pentru a ajunge la acest nivel de satietate, si tine cont de acest plan cand iti pregatesti portia. Daca ti-ai pus prea mult in farfurie, sau ti-a fost oferit prea mult, poti muta deoparte ce este in plus.

        3.  Imparte in jumatate

Inainte de a manca, imparte totul in 2 jumatati, in minte sau chiar in farfurie. Mananca cu atentie si verifica-ti nivelul de satietate cand ai terminat prima jumatate a portiei, la sfarsitul mesei, si din nou 20-30 de minute mai tarziu. Cand te simti satul, poate fi util sa te asezi mai departe de masa sau sa pui mancarea deoparte.

        4.  Fii atent la masa

Opreste televizorul, pune deoparte revista sau telefonul. Foloseste-ti toate simturile si observa aspectul, textura, mirosurile, sunetele si gusturile alimentelor.

        5.  Fa-ti lectia

Poate fi un pic dureros, dar poate fi o revelatie. Alege 2 dintre felurile tale de mancare preferate de Sarbatori si afla care este continutul lor caloric si nutritional. Te poate ajuta sa te gandesti de doua ori inainte de a lua inca o felie!

        6.  Istoria sa ramana istorie

Traditia meselor bogate de Sarbatori a inceput in vremurile in care oamenii consumau o mancare destul de simpla si de putina in zilele obisnuite, si nu aveau acces la o mare diversitate de alimente. Pentru multi, Sarbatorile erau singurele ocazii cand isi permiteau carne sau dulciuri, iar aceste lucruri nu sunt valabile astazi, chiar dimpotriva.

       7.  Renunta la dieta absoluta

De Sarbatori poate fi foarte dificil sa iti pastrezi dieta obisnuita. Poate functiona mai bine o abordare de tipul „pot manca orice, dar cu moderatie”, spre deosebire de o interdictie totala, care in mod paradoxal te poate conduce tocmai spre exces. Cand incerci sa te abtii cu totul de la ceva care iti place cu adevarat, poti ajunge sa nu te gandesti decat la acel lucru!

        8.  Negociaza abil

Daca te-ai hotarat pentru desert, poti evita in schimb consumul unor bauturi care contin mult zahar si prea multe calorii.

        9.  Verifica nevoia

Cand simti pofta de mancare, asigura-te ce nevoie ai. Ti-e foame? Daca nu, ce este? S-ar putea sa observi ca ai dorinta de a manca din cauza unei emotii (tristete, furie, plictiseala, singuratate). Incearca sa identifici ceea ce simti si sa faci ceva care sa raspunda in mod direct acestei nevoi, deoarece mancatul nu o va satisface. De exemplu, daca te simti plictisit si ai vrea sa mananci ceva, gaseste o activitate placuta, citeste o carte, asculta muzica, stai de vorba cu un prieten.

Daca s-a intamplat deja si ai mancat prea mult, nu te adanci in sentimente de vinovatie. Tentatiile sunt foarte mari, cei din jur pot manca si ei in exces si tot acest context ne influenteaza. O vinovatie puternica poate duce de multe ori din nou la supraalimentare, si intram intr-un cerc vicios.

Asteapta sa simti cand iti este din nou foame. In loc sa continui sa mananci din vinovatie sau pentru ca e ora de masa, asculta-ti corpul. Cel mai probabil nu va avea nevoie de hrana prea curand, astfel ca s-ar putea sa sari o gustare sau chiar urmatoarea masa. S-ar putea sa alegi ceva mic sau usor, cum ar fi o supa sau un bol cu cereale, un fruct sau o salata.

Cand constati ca ai mancat prea mult, stai linistit cateva momente pentru a constientiza cum te simti. Nu incerca sa iti schimbi starea, ci concentreaza-te pe senzatii pentru a ti le aminti data viitoare cand esti tentat sa mananci prea mult. Poate fi util sa te intrebi ce s-a intamplat si ce ai putea face diferit data viitoare, pentru a invata din asta.

Ai incredere si respecta ceea ce iti spune corpul, de obicei el cauta in mod natural echilibrul, varietatea si moderatia.

Sarbatori fericite si… cumpatate!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s