Cum invatam sa invatam?

_study-300x260

Incepe anul scolar si ma pregatesc si eu de cursuri. De 11 ani lucrez cu elevi si adolescenti pe diferite teme legate de psihologie, inclusiv tehnici de invatare, memorare, rezolvare de probleme, si resimt destul de multa frustrare fata de sistemul de invatamant si limitele sale.

 

Este ceva ce in mod paradoxal nu se invata la scoala desi, mai ales in lumea in care traim, informatiile in sine nu ar mai trebui sa reprezinte obiectivul nr. 1 al scolii, ci selectia si prelucrarea lor.

Cu ajutorul internetului, poti gasi in cateva secunde biografia lui Stefan cel Mare, insa pentru a retine si intelege datele relevante, contextul istoric, este nevoie de alte abilitati, de selectie a informatiei, de analiza si procesare, de gandire critica etc.

Este un vis de-al meu sa existe astfel de proiecte in scoli, unde sa invatam sa invatam, sa invatam sa citim selectiv, sa discriminam informatiile, sa intelegem materialele si nu doar sa fie memorate pentru un test a doua zi. Unde elevii sa caute mai multe surse de informare, sa isi formeze propriile opinii referitoare la materiale, sa le dezbata, sa gaseasca argumente pro si contra.

 

Pana atunci, cateva concluzii despre cele mai bune tehnici de invatare, a caror eficienta a fost demonstrata stiintific, cu mentiunea ca diferite materiale de studiu si diferite persoane pot beneficia de pe urma unor tehnici diferite, si ca exista multe metode care nu au fost incluse in acest raport.

Studiul a fost realizat la inceputul anului acesta – „Imbunatatirea rezultatelor elevilor prin tehnici eficiente de invatare” – si publicat in jurnalul Association for Psychological Science. El a evaluat 10 tehnici de invatare utilizate cel mai frecvent si a ajuns la urmatoarele categorii:

Cele mai putin eficiente tehnici de invatare:

* Evidentierea si sublinierea

* Recitirea

* Sumarizarea

* Folosirea cuvintelor cheie sau mnemotehnicilor

* Utilizarea imageriei pentru retinerea textelor

Se pare ca aceste tehnici au utilitate redusa si produc efecte pozitive intr-un numar limitat de conditii de invatare. Mnemotehnicile sunt dificil de implementat in unele contexte, si se pot aplica doar anumitor tipuri de materiale si pentru intervale scurte de timp. Recitirea si evidentierea nu cresc in mod constant performanta elevilor.

Tehnici de invatare cu eficienta moderata:

* Interogarea elaborativa – folosirea intrebarii „de ce” pentru a face conexiuni intre informatiile noi si cele vechi.

* Explicatia personala – elevii gasesc propriile explicatii pentru problemele prezentate in timpul invatarii

* Intercalarea materiilor – invatarea unor tipuri diferite de probleme sau materiale intr-o singura sesiune de studiu

Tehnici de invatare extrem de eficiente:

* Testarea de proba – orice forma prin care elevii se auto-testeaza, inclusiv cartonase de intrebari si raspunsuri, reale sau virtuale, probleme sau intrebari la sfarsitul capitolelor, teste de proba.

* Invatarea distribuita – impartirea materialului in sesiuni relativ scurte. Cei mai multi elevi invata inainte de teste si cred ca aceasta supraaglomerare este eficienta. Desi pe termen scurt este mai bine decat sa nu invete deloc, s-a demonstrat ca distribuirea invatarii in timp de obicei favorizeaza retentia pe termen lung mai mult decat folosirea unei singure sesiuni de invatare sau a unei sesiuni relativ apropiate.

 

http://www.psychologicalscience.org/index.php/news/study-techniques-that-work-and-surprisingly-dont.html

http://www.washingtonpost.com/blogs/answer-sheet/wp/2013/08/27/study-techniques-that-work-and-surprisingly-dont/

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s